fbpx
Aktywność fizyczna, jakie ma znaczenie w XXI wieku?
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA,  STRONA GŁÓWNA

Aktywność fizyczna, jakie ma znaczenie w XXI wieku?

Przyczyny deficytu aktywności fizycznej w dzisiejszych czasach

W wyniku nieprawidłowego bilansu energetycznego mamy do czynienia z nadwyżką energii, nasz organizm nie jest w stanie spożytkować dodatkowej energii. Dzieje się tak mianowicie z wielu ważnych powodów:
a) siedzącego trybu życia (np. wielogodzinnej pracy przy biurku, przed komputerem),
b) automatyzacji– samoczynnej pracy maszyn,
c) przewlekłego przekarmienia społeczeństwa,
d) ogólnej coraz mniejszej aktywności ruchowej wśród ludzi.

Społeczeństwo paleolityczne a współczesne

Odwołując się do czasów naszych przodków, jeszcze z ery paleolitycznej (epoki kamienia łupanego) warto podkreślić, czym się różniło ich życie od naszego, szczególnie w kontekście ruchu.

Naukowcy obliczyli, że na aktywność fizyczną przeznaczali oni około 1000 kcal, a ich codzienna ilości energii dostarczanej z pożywieniem wynosiła blisko 3000 kcal. Zatem stosunek wartości kalorycznych u naszych przodków był na poziomie 1:3.

W chwili obecnej, człowiek poprzez prowadzenie głównie siedzącego trybu życia, a do tego małej aktywności fizycznej jest w stanie przeznaczyć tylko 300 kcal ze swojej energii każdego dnia. Natomiast żywienie współczesnego człowieka opiera się na codziennej dawce energii w ilości mniej więcej 2100 kcal. W obecnych czasach te proporcje zmieniły się na wartości 1:7, co zaś wydaje się być mało korzystne dla naszego zdrowia.

Dobrym sposobem na wyjście z tej sytuacji wydaje się być zwiększenie naszej aktywności fizycznej o około 400 kcal dziennie. Świetnie wpisują się tutaj aerobowe wysiłki fizyczne, o czasie trwania 45-60 minut.

Dzięki takim działaniom w sposób bezpieczny zwiększy się nasz dobowy wydatek energetyczny, a także będziemy odczuwać wiele innych pozytywnych zmian z tytułu podjętej dodatkowej aktywności fizycznej.

Systematyczna aktywność fizyczna jako klucz do dobrego zdrowia

Regularne ćwiczenia, duża ilość ruchu w ciągu dnia przekładają się długoterminowo na opóźnienie procesów starzenia czy zmniejszenie zachorowalności na różnego rodzaju schorzenia, nazywanych obecnie jako cywilizacyjne. Zaliczamy do nich między innymi nadwagę i otyłość,  które stanowią w dzisiejszym świecie znaczący problem, obserwowany obecnie na blisko całym świecie.

Aktywność fizyczna
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ

Żywienie oparte na produktach wysokoenergetycznych oraz dochodząca do tego niska aktywność fizyczna w ciągu dnia powodują wytworzenie się dodatniego bilansu energetycznego. Szczegółowo został on omówiony przeze mnie w innym wpisie. kliknij, aby przejść

W konsekwencji długoterminowej taki stan może doprowadzić to do szeregu zmian w organizmie człowieka, poprzez zwiększenie masy jego ciała, a następnie ujawnienia się przewlekłych chorób układu krążenia, cukrzycy typu drugiego oraz nowotworów.

Zachęcam również do zapoznania się z większą ilością rzetelnych informacji od Zespołu Ekspertów, którzy pokazują interdyscyplinarne podejście do tematu leczenia nadwagi i otyłości w tym oto artykule kliknij tutaj

Formy aktywności fizycznej w leczeniu nadwagi i otyłości

Rekomendowane

Przeciwwskazane

Kilka łatwych i prostych wskazówek do wprowadzenia w życie

1. Wybieraj tylko takie ćwiczenia, które są dla Ciebie przyjemne i nie sprawiają Ci większych trudności. Weź pod uwagę swoje doświadczenia z wykonywanymi wcześniej aktywnościami fizycznymi. Z dużą dokładnością podejdź do określenia stanu swojego zdrowia, poziomu tkanki tłuszczowej oraz zużycia aparatu ruchu (szczególnie jeśli chodzi o wprowadzenie form aktywności obciążających kończyny dolne).

2. Zwiększ swoją dobową aktywność fizyczną między innymi poprzez: wchodzenie schodami zamiast jeżdżenia windą, wysiadanie ze środka lokomocji o przystanek wcześniej (reszta drogi do domu pieszo), prowadzenie rozmowy telefonicznej będąc w ruchu (chodzenie w czasie jej trwania), mycie ręcznie swojego samochodu.

3. Korzystaj ze stacjonarnych urządzeń do ćwiczeń, takich jak: bieżnia, wioślarz, rower. Zaletą tych aktywności jest możliwość dowolnego łączenia ich z oglądaniem telewizji, słuchaniem muzyki. Dodatkowo, zajęcia prowadzone w pomieszczeniach mogą odbywać się niezależnie od warunków pogodowych, co wzmacnia jeszcze bardziej samodyscyplinę u danej osoby.  

“Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu.”  Wojciech Oczko

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *