fbpx
Depresja- masz jej objawy? Poznaj naturalne metody leczenia!
STRONA GŁÓWNA,  ZDROWY UMYSŁ

Depresja- masz jej objawy? Poznaj naturalne metody leczenia!

Czy zaburzenia nastroju to powszechna sprawa?

Otóż okazuje się, że owszem! Oszacowano, że około 10% spośród ogólnej populacji boryka się w swoim życiu z chorobą, jaką jest depresja. Co więcej, warto zwrócić uwagę na to, że aż 40% osób cierpi z powodu stałych bądź okresowych zaburzeń nastrojuŚwiatowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje, że depresja należy do jednej z najgroźniejszych chorób świata.

Na podstawie jakich objawów można rozpoznać depresję?

  1. Symptomy emocjonalne utrata radości życia (utrata zainteresowań, zaniedbywanie potrzeb biologicznych), obniżony nastrój, lęk, zniecierpliwienie, drażliwość.

  2. Symptomy poznawcze- negatywne postrzeganie własnej osoby, niska samoocena, postawa rezygnacji, pesymizm, samooskarżanie, a do tego kłopoty z pamięcią oraz koncentracją uwagi.

  3. Symptomy motywacyjne- niska mobilizacja do działania, co może objawiać się spowolnieniem psychoruchowym, jak i trudnościami w podejmowaniu decyzji.

  4. Symptomy somatyczne- zaburzenia dobowego rytmu (snu oraz czuwania), zmniejszony apetyt, ogólne osłabienie i zmęczenie organizmu, spadek libido, a niejednokrotnie narzekanie na ból czy złe samopoczucie fizyczne.

Czy zdrowe żywienie może przyczynić się do poprawy nastroju?

Odpowiednio zbilansowana dieta to podstawa, aby móc cieszyć się dobrym zdrowiem. Wykazano, że u osób z zaburzeniami psychicznymi często występują niedobory witaminy B12 i kwasu foliowego.
 
Sposób żywienia u takich osób powinien opierać się na:
a) produktach zbożowych,
b) warzywach ciemnozielonych i strączkowych,
c) owocach,
d) orzechach,
e) tłustych rybach,
f) mlecznych napojach fermentowanych.
Samopoczucie psychiczne
Nieprawidłowe żywienie to jeden z najistotniejszych czynników, który w dalszej perspektywie może prowadzić do nadwagi, a później i otyłości. Warto wspomnieć w tym miejscu, że osoby zmagające się z dodatkowymi kilogramami oceniają siebie w bardzo surowy sposób. Z reguły mają one niską samoocenę oraz czują się dyskryminowane przez otaczających je ludzi. W ostatnim czasie mówi się o coraz większej liczbie zaburzeń psychicznych współzależnych z otyłością.
Po więcej informacji odsyłam do jednego ze wcześniejszych moich wpisów pod tytułem Otyłość i nadwaga-konsekwencje zdrowotne
 

W jakim stopniu aktywność fizyczna wpływa na nasze samopoczucie?

W kilku badaniach potwierdzono zależność pomiędzy regularnym uprawianiem aktywności fizycznej w ciągu kilku kolejnych lat a zmniejszonym ryzykiem nawrotu depresji (w 22%).

Warto jednak podkreślić, że fizyczny wysiłek jest w stanie poprawić psychiczne samopoczucie u osób, które nie cierpią z powodu poważnych zaburzeń.

Wiele wyników badań mówi na temat subiektywnej w odczuciu pacjenta poprawie samopoczucia, emocji, nastroju czy lepszego postrzegania siebie na skutek systematycznie podejmowanej aktywności ruchowej.

Przyczyną tych radosnych odczuć upatruje się w zwiększonej produkcji endorfin, tak zwanych hormonów szczęścia oraz obniżeniu aktywności współczulnego układu nerwowego, poprzez zmniejszenie poziomu lęku.

Nawet jednokrotne podjęcie się danej formy ruchu jest w stanie zdziałać bardzo wiele pozytywnych korzyści dla naszego zdrowia. Długość oraz jakość snu ulega poprawie, ponadto zmniejsza się niepokój, wrażliwość na stres.

Depresja- leczenie w ujęciu biopsychospołecznym

Najważniejsze jest, aby zdać sobie sprawę z tego, że depresja i zaburzenia z nią związane to zjawisko charakterze złożonym i wielopłaszczyznowym. A zatem jej leczenie powinno odnosić się do wielu aspektów naszego życia. Należy więc zwrócić uwagę na jej podłoże biologiczne, jak i psychologiczne.

W perspektywie długoterminowej największą skuteczność mają działanie polegające na wdrożeniu:
pracy z ciałem, aktywizacji społecznej, psychoedukacji i psychoterapii

Depresja to poważna choroba, do której leczenia wykorzystuje się w chwili obecnej podejście biopsychospołeczne


Główne założenia tej metody dotyczą
:

  • poprawy stanu zdrowia poprzez wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej, ćwiczeń oddechowych i relaksacyjnych, choreoterapii oraz edukacji prozdrowotnej pacjentów,
  • psychoedukacji prowadzonej przez specjalistów z tej dziedziny, którzy będą rozmawiać o przyczynach złego samopoczucia, objawach nadmiernego stresu czy różnych zaburzeń psychicznych,
  • organizowania zajęć grupowych po to, aby zapobiegać izolacji społecznej oraz nauczyć się na nowo integrować z ludźmi.

„Są dwie dro­gi, aby przeżyć życie. Jed­na to żyć tak, jak­by nic nie było cudem. Druga to żyć tak, jakby cu­dem było wszystko.” ~Albert Einstein

Źródła:

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *