fbpx
styl życia a zdrowie
STRONA GŁÓWNA

Jak styl życia wpływa na nasze zdrowie?

Styl życia a zdrowie

Zdrowie w życiu każdego człowieka (chociaż w teorii) postrzegane jest jako ogromna i bezcenna wartość. Ale czy na pewno wiemy, co robić żeby go nie utracić? Czy na co dzień zastanawiamy się nad tym, co możemy zmienić w swoim życiu, aby poczuć się lepiej? W jakim stopniu jesteśmy odpowiedzialni za swoje zdrowie? A na co nie mamy żadnego wpływu? Zastanówmy się chwilę…

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) określa zdrowie stanem dobrego i pełnego samopoczucia fizycznego, psychicznego oraz społecznego.

Kompendium wiedzy oraz aktualne informacje znajdziecie na oficjalnej stronie internetowej
WHO

Tak więc widzimy, że zdrowie przez tę międzynarodową instytucję rozumiane jest w sposób wielowymiarowy. Pojęcie zdrowia nie ogranicza się jedynie do braku choroby, ponieważ obejmuje różne aspekty naszego życia i jednocześnie stanowi wartość subiektywną.

Marc Lalonde opracował kompleksowy model (pola zdrowotne) przedstawiający cztery czynniki, które pełnią kluczowe role w ocenie jakości i długości życia społeczeństwa. Podział tego kanadyjskiego lekarza nadal cieszy się sporą popularnością i funkcjonalnością.

4 determinanty zdrowia

  • styl życia (spożywane jedzenie- jakościowo i ilościowo, aktywność fizyczna, stosowanie używek)
  • czynniki biologiczne (płeć, wiek, genetyka, cechy wrodzone)
  • czynniki środowiskowe (psychiczne, społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze)
  • opieka zdrowotna (jakość i dostępność do tego typu usług, leczenie, rehabilitacja, promocja zdrowia, organizacja systemu ochrony zdrowia)

Poniższa infografika przedstawia w wartości procentowej aspekty zdrowia według Marca Lalonde’a.

Styl życia aż w 50% warunkuje stan zdrowia i jest jedynym czynnikiem
STYL ŻYCIA A ZDROWIE

10 założeń zdrowego stylu życia

  1.  Samoświadomość, czyli ukierunkowanie na regularny tryb życia i profilaktykę, posiadanie wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania ludzkiego organizmu oraz umiejętności oszacowania stanu własnego zdrowia. 
  2. Odżywianie się w prawidłowy sposób. 
  3. Unikanie nałogów i używek.
  4. Odpowiednia aktywność fizyczna. 
  5. Właściwa ilość snu, jak i odpoczynku
  6. Zachowanie homeostazy w ustroju poprzez niedopuszczenie do osłabienia układu odpornościowego, a także podjęcie odpowiedniego działania w chwili ujawnienia się choroby. Autopsychoterapia w walce ze schorzeniem- zaczerpnięcie siły psychicznej od własnej osoby.
  7. Dostarczanie wielu bodźców swojemu organizmowi po to, żeby zahartować ciało oraz psychikę (próba nauczenia go, aby poradził sobie w trudnych okolicznościach).
  8.  Higiena osobista.
  9. Wystrzeganie się stresujących sytuacji.
  10. Postawa copingowa– zdolność do dawania sobie rady w życiu poprzez pozytywne usposobienie.
 

Ostatni czynnik idealnie łączy ze sobą wszystkie wyżej wymienione. Jeśli założymy, że ludzie kierujący się w życiu utrzymaniem zdrowia są osobami szczęśliwymi, z optymistycznym nastawieniem, umiejący poradzić sobie w każdej sytuacji to wówczas wszystko zaczyna się nam układać w spójną całość.

Bardzo często obrany przez nas styl życia zależy od wychowania, edukacji czy promocji zdrowia.

Świat pędzi w oszałamiającym tempie. Pamiętajmy aby w tym pędzie życia zatroszczyć się o siebie samego, bo to od nas zależy czy będziemy podejmować wybory wspierające czy wręcz niszczące nasze zdrowie…

Czy nasze zdrowie jest warte zmian? Piszcie do mnie! Czekam na wasze odpowiedzi.

Źródła:

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *