fbpx
Psychologiczne aspekty diety
STRONA GŁÓWNA,  ZDROWY UMYSŁ

Psychologiczne aspekty żywności

W jaki sposób żywność wpływa na naszą psychikę?

Żywność ma przede wszystkim na celu zaspokojenie naszej fizjologicznej potrzeby, poprzez regulację odczucia głodu oraz sytości. Głównie chodzi tutaj o utrzymanie organizmu przy życiu, dzięki dostarczeniu koniecznej ilości składników mineralnych, witamin oraz energii.

Jednak na skutek rozwoju cywilizacji żywności zaczęto przypisywać całkiem inne funkcje (np. społeczne czy kulturowe). Okazuje się, że jedzenie zarówno sporych, jak i niewielkich porcji posiłków ma bardzo duże znaczenie dla naszego funkcjonowania w aspekcie psychologicznym.

Dostarczane do organizmu człowieka składniki pokarmowe powodują szereg zmian biochemicznych w naszym mózgu, wpływając przy tym na nasze zachowanie, jak i procesy myślowe.

Funkcje żywności

Dlaczego się przejadamy?!

Żywność w dzisiejszych czasach pełni wiele funkcji, a to z kolei przekłada się na spożywanie jej w nadmiernych ilościach. Wraz z biegiem czasu łatwo jest zauważyć powiązanie z dodatkowymi kilogramami w postaci nadwagi, a później otyłości.

A co ciekawego pokazują badania naukowe na ten temat?

1) Pozytywne emocje mobilizują do spożywania pokarmów oraz powodują, że konsumowane przez nas jedzenie daje nam poczucie przyjemności. Procesy zachodzące w mózgu człowieka wówczas nakierowują go na spożywanie jedzenia z małą liczbą kalorii, unikając przy tym wysokoenergetycznej żywności.

2) Spożywanie żywności stymuluje emocje, wywołując uczucie szczęścia (np. słodycze).

3) Negatywne emocje powodują nasiloną aktywność danych obszarów mózgu. Natomiast rezultatem tych procesów okazuje się być zjedzenie niemałej ilości pokarmów wysokokalorycznych, bogatych w tłuszcz.

4) Doświadczany przez nas stres prowadzi do uruchomienia wielu szlaków metabolicznych po to, aby jak najszybciej zredukować  powstałe napięcie emocjonalne. Odczuwać wówczas możemy nadmierny apetyt oraz sporą chęć na zjedzenie posiłku złożonego głównie z węglowodanów i tłuszczów.

5) Ryzyko nieumiarkowanej konsumpcji żywności może wzrosnąć niemal trzykrotnie u osób, które nie potrafią sobie radzić ze stresem w odniesieniu do osób, które posiadają taką umiejętność. Artykuły spożywcze, które cieszą się wtedy największą popularnością to różnego rodzaju ciastka, herbatniki, pączki, lody czy czekolada.

Psychologiczne metody na osiągnięcie sukcesu

Istnieje wiele sposobów na pracę z osobami, których dotyczy problem nadwagi lub otyłości. Kompleksowe działanie opiera się na odpowiednio dobranej aktywności fizycznej, zdrowym sposobie żywienia oraz właściwym podejściu pod kątem psychologicznym.

Chciałabym teraz przybliżyć model poznawczo-behawioralny, dzięki któremu uzyskuje się największe sukcesy w redukcji nadmiernej masy ciała.

Najważniejsze założenia takiego schematu to powolna redukcja masy ciała oraz nauka danej osoby kontrolowania autodestrukcyjnych myśli na temat żywienia.

Poprzez zmianę sposobu myślenia człowiek jest w stanie przeobrazić własny system wartości, a w konsekwencji odmienić dane zachowania.

Lepsze wyniki w procesie redukcji masy ciała osiągają te osoby, które przekonane są o czynnym wpływie na swoje życie oraz kontrolowaniu jego jakości. Akceptacja, troska i szacunek do samego siebie są bardzo potrzebnymi elementami do osiągnięcia jakiegokolwiek sukcesu.

W procesie redukcji kilogramów ważna jest wytrwałość, odpowiedzialność, jak i samokontrola. Aby wzmocnić takie osoby stosuje się odpowiednie techniki, które mają za zadanie nauczyć optymizmu oraz wiary w siebie.

Głównym problemem w wielu przypadkach okazuje się być poczucie bezradności i niemocy, a to wówczas skutecznie blokuje nas przed podjęciem dalszych kroków. Jeśli zanurzymy się we własnym cierpieniu, żalu, rozpaczy czy przygnębieniu jesteśmy ludźmi wręcz skazanymi na porażkę. 

Krótkie wnioski

Każdego dnia podejmujemy mnóstwo decyzji, w tym wyborów dotyczących między innymi naszego żywienia. To od nas samych zależy, czym się karmimy w dosłownym sensie oraz przenośnym, czy przede wszystkim myślami pozytywnymi czy autodestrukcyjnymi. Dlatego też warto zdać sobie sprawę, że obojętnie w jakim momencie życia jesteśmy to możemy to zmienić. Mam tu na myśli odmianę sposobu myślenia, wiarę w osiągnięcie własnego sukcesu, modyfikację stylu życia na prozdrowotny. Od dawna wiadomo, że lepiej jest zapobiegać niż leczyć

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *