fbpx
Cukier- zagrożenia
STRONA GŁÓWNA,  ZDROWE ŻYWIENIE

W jaki sposób cukier zagraża naszemu zdrowiu?

Cukier

Spożycie cukru w diecie przeciętnego Polaka jest stanowczo za duże! Z resztą problemy żywieniowe naszego społeczeństwa obejmują nie tylko cukier. W diecie nadal mamy nadmiar np. soli czy tłuszczu, ale to już tematy na kolejne artykuły. Poprzez nieodpowiedni styl życia, a w tym nieprawidłowy sposób odżywiania możemy szybko doprowadzić do pogorszenia samopoczucia, jakości życia i rozwoju różnych chorób w naszym organizmie.

W obecnych zaleceniach żywieniowych jasno został określony poziom cukrów wolnych (dodanych), który nie powinien przekraczać 10% energetycznej wartości w codziennej diecie. Do takich cukrów należą między innymi: glukoza, fruktoza, sacharoza czy cukier rafinowany. Jednak rekomendowane jest także zmniejszenie konsumpcji cukrów, które znaleźć możemy naturalnie w miodzie, sokach owocowych, syropach oraz owocowych przetworach.   

Ponadto zwraca się uwagę na to, aby możliwie jak najbardziej ograniczyć cukier dodawany do przygotowywanych przez nas potraw. Należy również unikać gotowych produktów, takich jak słodzone napoje czy najróżniejsze słodycze, gdzie mamy dość dużą ilość dodatkowego cukru. Dlatego starajmy się jeść jak najrzadziej i w małych ilościach tego rodzaju pożywienie. Duży udział wysokoprzetworzonych produktów w naszym pożywieniu może skutkować dodatnim bilansem energetycznym.

Dlaczego syrop glukozowo-fruktozowy a nie sam cukier?

Zastosowanie cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego w żywności dotyczy wykorzystania ich właściwości słodzących. Powszechnie stosowany cukier ustępuje coraz bardziej miejsca wymienionemu wcześniej syropowiPowodów takiego stanu rzeczy jest co najmniej kilka.

#1 Poziom słodkości syropu jest podobny jak przy użyciu cukru.
#2 Proces produkcji syropu okazuje się być tańszy- względy ekonomiczne.
#3 Syrop jest bardziej wydajny oraz łatwiejszy w stosowaniu.
#4 Poprzez dodawanie syropu do między innymi napojów możemy uzyskać dużo lepszy smak i zapach, który będzie miał przewagę nad cukrem w kwestii trwałości czy orzeźwienia.
#5 W odróżnieniu od cukru, syropy nie ulegają krystalizacji, a także zapobiegają one krystalizacji cukru.

Ilości dostarczanej wraz z pożywieniem fruktozy znacząco wzrosły, ale dopiero we współczesnym świecie. Przyczyną takiej sytuacji jest stosowanie na szeroką skalę syropu wysokofruktozowego we wszystkich możliwych produktach spożywczych.

Jednak organizm człowieka niekoniecznie zdążył się przystosować do takich ilości fruktozy, wyprodukowanej, a nie naturalnej. Oczywistym wydaje się być jego zastosowanie w wytwarzaniu napojów czy słodyczy. Natomiast prawda jest taka, że konsumenci często nie zdają sobie sprawy, że syrop wysokofruktozowy dodawany jest również do wyborów piekarniczych, mięsnych oraz mlecznych. 

fruktoza

Negatywne oddziaływanie fruktozy na nasz organizm

Liczne publikacje naukowe dowodzą, że nadmierne spożycie fruktozy prowadzi do wielu zagrażających naszemu zdrowiu konsekwencji… Niestety, ale nadal mamy bardzo niską świadomość społeczeństwa na temat skutków wywoływanych przez nadmierne przyjmowanie fruktozy w posiłkach. Dlatego potrzeba jest wielu działań na rzecz uświadamiania konsumenta w kwestii wyborów żywieniowych. Powinno również nałożyć się większy nacisk na to, aby ograniczyć ilość dodawanego do żywności syropu glukozowo-fruktozowego. Poniżej przedstawiam Wam bardzo ciekawe informacje w tym temacie, fakty oparte na licznych badaniach naukowych!

Bardzo ważnym źródłem kalorii okazuje się być wysoki poziom spożywania słodzonych napojów. Ostatnie badania dowodzą, że ich spory udział w diecie istotnie przyczynia się do przyrostu masy ciała oraz zwiększonej zachorowalności na niektóre schorzenia. Jednoczenie zmniejszeniu podlega konsumpcja wapnia, mleka, białka, skrobi czy błonnika. Udowodniono, że w tych przypadkach ryzyko wystąpienia: cukrzycy, hipokalcemii, demineralizacji kości (zwiększonej podatności na złamania), choroby niedokrwiennej serca niestety, ale wzrasta. Dodatkowo zależność dodatnia występuje w przypadku próchnicy zębów, podwyższonego ciśnienia krwi czy kamicy nerkowej.

Odkryto także ścisłą współzależność pomiędzy niską zawartością witamin i minerałów w diecie tych osób, które spożywają duże ilości produktów z cukrem dodanym. Jeśli poziom spożycia energii w ponad 25% pochodzi z tychże cukrów możemy mieć do czynienia z niedoborami różnych składników. Do najważniejszych z nich zaliczamy: witaminy A, C, E, B6, B12, kwas foliowy, a także minerały takie jak: wapń, magnez, żelazo oraz cynk.

Potwierdzono również, że spora konsumpcja cukru bierze udział w mechanizmie powstawania nowotworów, mianowicie raka trzustki.

Bardzo ciekawe okazały się być badania, gdzie podawano do spożycia poszczególnym osobom napoje wysokoglukozowe oraz wysokofruktozowe. Reakcjami na spożycie napojów z przeważającą zawartością fruktozy było stosunkowo większe stężenie greliny. Staje się oczywistym w tym przypadku, że głód został zaspokojony w mniejszym stopniu niż przy podaniu napojów o wysokim stężeniu glukozy. Zaobserwowano również, że poziom trójglicerydów uległ podwyższeniu. W jeszcze innym badaniu dowiedziono, że spożycie skrobi ma o około 60% mniejsze oddziaływanie na poziom podwyższenia stężenia trójglicerydów niż w przypadku  identycznej ilości fruktozyPonadto w wyniku podania wysokiego stężenia fruktozy nie doszło do pobudzenia wydzielania leptyny. Natomiast przy podaniu glukozy i insuliny poziom tego hormonu wzrastał. Zatem, mamy znów sytuacje, w której fruktoza zachowuje się w przeciwny sposób. Zadaniem leptyny jest hamowanie łaknienia, co jak widać w przypadku spożywania napojów wysokofruktozowych nie występuje. Dlatego też łatwiej spożywać jest wtedy większe ilości jedzenia.

Stwierdzono, że indeks glikemiczny związany jest z odczuwanym apetytem, dlatego też częściej sięgano po produkty bogate w fruktozę. Zatem wysoki udział fruktozy w żywieniu człowieka nie niesie za sobą zbyt wielu korzyści.

Warto w tym miejscu wspomnieć o tym, że wątroba preferuje przemiany fruktozy na tłuszcz, co zaś może doprowadzić do zwiększenia się masy ciała, hiperinsulinemii oraz powiązanej z nią insulinooporności.

Zwyczaje żywieniowe- bardzo ciekawe wyniki badań!

Anderson i współpracownicy przeprowadzili badania, gdzie przez blisko 10 lat obserwowali 3075 osób w starszym wieku (70-79 lat), w kwestii ich zwyczajów żywieniowych. Okazało się, że osoby spożywające wysokotłuszczowe produkty mleczne, desery i słodycze charakteryzują się o 37% większym względnym ryzykiem zgonu w konfrontacji z osobami, które spożywają zdrowe produkty (owoce, warzywa, drób, ryby, produkty pełnoziarniste oraz mleczne niskotłuszczowe).

Poniżej znajduje się szczegółowa tabela, obrazująca różnicę pomiędzy grupą pierwszą (spożywającą na co dzień słodycze oraz desery) a grupą drugą, która spożywała zdrowe produkty.

Zwyczaje żywieniowe

Wyniki! Występuje znaczna różnica pomiędzy spożyciem kalorii, niestety przewagę ma pierwsza grupa. Podobnie jeśli chodzi o wyższe spożycie w przypadku słodyczy i deserów, tłuszczów czy kwasów tłuszczowych nasyconych, co również jest niekorzystne dla zdrowia. Grupa druga ma za to przewagę pozytywną, jeśli chodzi o ilości dostarczanego wraz z pożywieniem białka oraz błonnika.

A zatem można śmiało powiedzieć, że prawidłowe żywienie wydłuża ludzkie życie. Dieta oparta o sporą zawartość cukrów przyczynia się do licznych nieprawidłowości w aspekcie żywienia, a co za tym idzie, prawdopodobieństwa wcześniejszego zgonu.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *